torsdag 20 januari 2011

Säg det med en......semla!



Överallt finns nu dessa rara söta semlor! Knappt hinner julen stökas bort så åker semlorna fram! Jag har en man som skulle kunna äta semlor till frukost, lunch, middag och till mellamål!! Så hemma hos oss så står semlor på dagens meny sedan några dagar tillbaka. Har själv dock "bara" (ja jag vet att jag borde låta bli!) ätit en. Jag är inte någon riktig semmelätare... och tur är väl det!

Var tidigare här i vecka på biblioteket för att låna böcker och spilla lite tid medans jag väntade på att dottern skulle rida klart. Där lånade jag bl a boken "Lev enkelt" av Giséla Linde. Vilken härlig bok som verkligen får en att tänka till! Fastnade bla för denna rad:

" Mitt i det materiella välståndet har vi så ont om tid att vi inte hinner leva som vi önskar och vill. Ändå är tid egentligen allt vi har. Vår utmätta tid på jorden är själva livet, och vad vi gör med vår tid är vad vi gör med vårt liv."

Mycket tänkvärt!

För mig känns det som ekorrhjulet bara snurrar på och att jag från början kämpade med näbbar och klor för att hänga med i den farten.... När inte det hjälpte slutade jag helt enkelt bry mig... allt blev för jobbigt att tänka på. Jag började bara följa med och slutade att reflektera över min och familjens tillvaro. Slutade bry mig om vackert det var ute, vad som händer runt omkring, hur andra mår och känner o s v. Nu har jag kommit till en punkt då jag vill göra en förändring. Jag vill känna att jag bryr mig om att hur "gräset känns mellan tårna", hur blommorna doftar, fågelkvittrandet, barnens glädje och tårar, mannens migränanfall etc etc. Jag vill helt enkelt kunna stanna upp och känna detta utan att jag blir stressad, arg eller ledsen eller i värsta fall inte känna något alls....

Vi har bara ett liv och det vill jag ta tillvara på, på bästa sätt. Jag vill känna balans och att det är ok att inte ha kontroll över allting. Jag vill kunna glädjas åt det lilla och känna att livet är underbart (i mellan åt då!)

Oj så skönt det var att skriva av sig om detta! Känner mig genast lättare!


Nu ska jag fortsätta läsa boken och jag önskar er alla som tittar in hit en härlig dag. Idag har vi faktiskt solsken här i Skellefteå. Underbart! Tror jag ska ta mig en promenad senare när lilleman vaknat.

Kram Linda

2 kommentarer:

  1. Hej vad roligt att du tyckte om min blogg. Ja visst är det skönt att få skriva av sig.Men då vill man inte ha skäll av någon som har läst. man kan ju googla på mitt efternamn och då kommer ju jag upp och min svär far var en skänd skidåkare och då är det många som läser min blogg och ringer min svärmor och vi kommer inte så bra överens. Har inte pratat med varandra på ett år.och då blir det bråk jag har tagit bort efternamnet men tydligen kommer jag upp i alla fall synd. man ska inte lägga kraft på andra människor som är elaka. Kram Sussi. Va rädd om dig man lever bara en gång. För mig just nu skulle jag vilja flytta härifrån och börja om. Bor i dalarna där det är mycket litet, där vet alla om en. Kram Sussi.

    SvaraRadera
  2. Hej Linda. Ja det är tänkvärda ord! Jag försöker och tycker att jag är ganska duktig på att stanna upp och njuta av de små sakerna. Men jag kom på mig själv att i går då jag borstade tänderna låta tankarna flacka fram och tillbaka. Så kom jag fram till att "Herre gud, en tredjedel av mitt liv har gått och jag har ännu inte bestämt vad jag vill med mitt liv.." (yrkesmässigt) Nu är det baske mig bara att sätta fart och försöka leva drömmen... för om jag inte gör det.. vad var då all tid jag lade ned på annat än familjen värt?! Jag menar i slutet så minns vi inte pengarna vi tjänat på att göra något vi inte gillar. Vi minns de som står oss närmast och det vi gjort som vi verkligen tyckt om, som gjorde oss lyckliga.. så det är "bara" att gå ut och hitta det som man verkligen tycker om... Men VAR börjar man!?! =) SVÅRT!! Dom små sakerna kan jag fokusera på, men då det kommer till dom stora så känner jag lite panik.


    De små prickiga formarna är faktiskt inhandlade på Claes Olssons av alla ställen för typ 19:-/ st eller nåt sånt! =) Finns både blå, röda och gröna.

    Ha en trevlig helg.

    Kram Dessie

    SvaraRadera